W piątek (7 lutego) rytmy flamenco zabrzmiały na scenie przy Podleśnej. Flamenco to taniec łączący w sobie największe sprzeczności: namiętność i erotyzm z powagą i świętością. Pełnym emocji wykonaniem tancerze zespołu Corazón Flamenco potwierdzili swój talent, udowadniając jednocześnie, że połączenie tradycji z nowoczesnością może dać zaskakujący efekt – nowe ciekawe brzmienia.
Na scenie melomani podziwiali wyśmienitych artystów: Andrzeja Lewockiego na gitarze flamenco, Marka Fedora – na instrumentach perkusyjnych i cajonie, Klaudiusza Barana na bandoneonie, Sebastiana Wypycha na kontrabasie. Gościnnie tango zatańczył Piotr Woźniak. Pojawiły się także dwie niezwykłe kobiety, które połączyła pasja do muzyki. Anna Iberszer - aktorka, tancerka, choreograf, instruktorka tańca. Swoje umiejętności taneczne doskonaliła w Sevilli i Buenos Aires, tańczyła u boku sław flamenco i tanga argentyńskiego. Magdalena Navarrete - jest jedyną profesjonalną śpiewaczką flamenco w Polsce. Zasłynęła odważnym łączeniem muzyki latynoskiej z flamenco i elektroniką. Swoje umiejętności szkoliła m.in. u Montse Cortez – nadwornej śpiewaczki w projektach Paco de Lucia.
W pierwszej części koncertu zabrzmiał „Alegriás” tradycyjny żywy taniec flamenco. Po kompozycji tradycyjnej przyszedł czas na „Jodidę – rumbaflamenca” – utwór tętniący rytmem kubańskiej rumby znanej wokalistki Concha Buiki. Miłośnicy latynoskich melodii usłyszeli także „Chiquilin” – „Tientos-tangos” tango argentyńskie Astora Piazzolli, „Volver” tango w aranżacji flamenco oraz „Solea por buleria” - taniec flamenco, który swoją nazwę wziął od hiszpańskiego słowa „samotność”. Oprócz tego muzycy wykonali „Chacarera” – „Corazon Flamenco” - mix tradycyjnego folkloru argentyńskiego i tanguillo flamenco. Podczas występu podziwiać można było jeden z najsłynniejszych przykładów tango nuevo, przepełnione rozpaczą „Libertango” Astora Piazzolli, a także taniec flamenco w męskiej odsłonie „Farruca”. Oblicze tanga dynamicznego, bardziej tanecznego odsłoniło „Milonga” – „Suita”. A na koniec niesiona również rytmem tanga – wzruszająca historia Marii „María de Buenos Aires” Astora Piazzolli.
Fotorelacja Michała Hellera/OiFP z piątkowego koncertu „Tango i flamenco”
"Corazon Flamenco" w Białymstoku
Recenzja Magdaleny Gajl, Radio Białystok, 9 lutego 2014
http://www.radio.bialystok.pl/kultura/muzyka/id/109149
W najbliższy piątek 14 lutego specjalny koncert walentynkowy – koncert symfoniczny Opera Viva.
W programie arie i duety z opery „Otello” Giuseppe Verdiego – jednego z najbardziej szekspirowskich utworów muzycznych. Po przerwie zaś Petro Mascagniego Intermezzo z opery „Cavalleria rusticana”. Powstanie jednoaktówki „Rycerskość wieśniacza” uważane jest za moment narodzin weryzmu. Istotą nowego kierunku w operze jest prawda uczuć obnażana tym łatwiej, bardziej bezpośrednio, z im niższych sfer pochodzą bohaterowie – przeczytać można w programie piątkowego koncertu.
Poza tym wielbiciele opery będą mogli usłyszeć:
- Giuseppe Verdiego Arię Leonory „Pace, pace mio Dio” z IV aktu opery „Moc przeznaczenia”
- Gaetano Donizettiego Arię Belcore „Come Paride vezzoso” z I aktu opery „Napój miłosny”
- Giacomo Pucciniego Arię Kalafa „Nessun dorma” z III aktu opery „Turandot”.
Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Martynas Staškus – znakomity litewski dyrygent, którego dorobek artystyczny obejmuje ponad 40 dzieł operowych. Na scenie pojawią się uznani litewscy śpiewacy operowi o międzynarodowej sławie:
Sigutė Stonytė – sopran
Kristian Benedikt – tenor
Dainius Stumbras – baryton
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowuje prof. Violetta Bielecka.
Piątek 14 lutego, godz. 19:00
Sala koncertowa przy ul. Podleśnej 2
CENY BILETÓW:
bilet normalny: 45 zł
bilet ulgowy: 38 zł
bilet studencki: 20 zł
bilet szkolny: 15 zł
wejściówka normalna: 20 zł
wejściówka ulgowa: 15 zł